سانیمو فود

توجه به تاریخ انقضا در محصولات لبنی

سلام دوستان امیدوارم حالتون خوب باشه.
امروز میخوایم راجب یک مسئله مهم صحبت کنیم و اون هم تاریخ انقضاس که اکثر ما اون رو نادیده میگیریم و توجه به اون بسیااارمهم وضروریست.
تاریخ انقضای محصولات به مصرف کننده هشدار ميده که تا چه مدت می تواند از محصول غذایی استفاده کند و بعد از انقضای آن،محصول برای مصرف کننده مشكلاتي رو دارد. با پایان یافتن تاریخ انقضای یک محصول غذایی، آن خوراکی مستعد رشد انواع باکتری ها یا دیگر تغییرات است و می تواند سلامت مصرف کننده را به خطر بیندازد. حتی اگر در موارد معدودی نیز برای سلامتی مشكل ساز نباشد، ارزش غذایی خود را از دست داده است. ادامه مصرف محصول غذایی بعد از منقضی شدن تاریخ آن به معنای «خودمون را در معرض خطر قرار دادن» است.
این بی توجهی به تاریخ انقضای محصولات غذایی از سمت ما مصرف کنندگان باعث شده تا گاهی برخی صنایع غذایی هم آن را نادیده بگیرند. به طور مثال تاریخ انقضا روی محصول جایی درج میشه که در دید نیست و مصرف کننده باید دنبال آن بگردد و خیلی سخت آن را پیدا کند. البته گاهی هم مصرف کننده هنگام خرید به آن توجه میکند اما بعد مواد غذایی رو کنار میگذارد و در گذر زمان تاریخ آن را فراموش میکند و از آن استفاده میکند.
شما در محصولات با سه کلمه مواجه میشوید:
تاریخ تولید محصول:تاریخی که محصول در کارخانه تولید شده است.
تاریخ بسته بندی:تاریخی که محصول بسته بندی بهداشتی میشود.
تاریخ انقضا:تاریخی که ماده غذایی قابل مصرف نمی باشد و باید محصول را دور ریخت.

همیشه باید این مسئله رو در نظر بگیریم تازه بودن مواد غذایی برای سلامت خانواده شما به خصوص کودکان مسئله بسیار مهمی است. برخی از مواد غذایی مثل پنیر مدت زمان بیشتری برای نگهداری دارند مانند چدار که عمر طولانی تری در مقایسه با سایر پنیرها دارد. به این دلیل که بافت این دسته از پنیر ها به گونه ای ست که نفوذ باکتری ها و یا کپک زدن آن ها دشوار می باشد. در مقابل برخی از پنیرها مانند پنیر ریکوتا، پنیر خامه ای وغیره که بافت نرم تری دارند، حساسیت بیشتری نسبت به کپک ها و نفوذ باکتری ها دارند. با مشاهده اولین علامت کپک، یا تغییر طعم و بو، پنیر را دور بریزید. حتی اگر تاریخ انقضای پنیر نگذشته باشد.
 تاریخ انقضا شاید در نظر ما مسئله کم اهمیتی باشد ولی در عین حال در بسیاری از موارد ممکن است  خطرناک جانی بخصوص برای کودکان  در پی داشته باشد. در بین مواد غذایی، حساس ترین  خوراكی ها مواد لبنی و ملحقات آن است. این مواد به راحتی آلوده می شوند و باید به تاریخ درج شده حتما دقت کنید. برای مثال شیر حداكثر تا یك هفته از زمان تاریخ تولید زمان استفاده دارد؛ البته به شرطی كه كیفیت ماده اولیه، وضعیت بسته بندی، وضعیت نگهداری در سوپرماركت و منزل مناسب باشد. بنابراین بهتر است به جای یك هفته، روی سه روز حساب كنید. به علاوه سایر محصولاتی که ماده اولیه آنها از شیر هستند نیز بایستی با همین حساسیت بررسی و مصرف شوند. پس از آن بعضی دیگر از خوراكی ها مانند تخم مرغ، گوشت مرغ و ماهی و کنسروی ها  قرار دارند که برخی از آنها مانند رب گوجه فرنگی که اسیدیته بالایی دارند حداکثر تا 18 ماه و مابقی حتی 2تا 5 سال تاریخ انقضا دارند.
ممنون که همراهمون هستین. سلامتیتون آرزومونه
سانیمو عاشقتونه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روز پدر مبارک

20% تخفیف ویژه

تنها تا آخر هفته فرصت دارید.